Stránky

sobota 18. apríla 2015

Minecraft

Minecraft je tzv. sandboxová hra (t.j. žáner hry, v ktorej má hráč takmer úplnú slobodu) naprogramovaná v jazyku Java. Vydal ju 17. mája 2009 Markus "Notch" Persson, ktorý ju vyvíjal so svojou firmou Mojang. V súčasnosti sa teší veľkej obľube s počtom vyše 20 milióna predaných kusov pre počítač a celkovo s ostatnými platformami až vyše 30 miliónov. Od vydania hry ju jej autori stále vylepšujú. Beta (testovacia) verzia vyšla 20. decembra 2010. Hra sa tiež objavila na Android markete. Plná verzia na PC vyšla 18. novembra 2011 na podujatí MineCon v Las Vegas.





Hranie hry


Náplň hry

Hra Minecraft nemá koniec – vďaka tomu je to sandboxová hra (napriek tomu sa porazenie tzv. Ender draka (cieľ hry) môže brať ako ukončenie, ale hra pokračuje ďalej). Náplňou hry je ničenie a stavanie kociek (blokov) z rôznych materiálov, tvorba (crafting) rôznych herných vecí (items), boj s protivníkmi (agresívnymi mobmi), pestovanie rastlín (a potravy), alebo získavanie zdrojov (pozri bloky a itemy). V multiplayeri (hra na viac hráčov) môžu navyše hráči spolupracovať alebo kradnúť veci iným hráčom, bojovať alebo medzi sebou obchodovať. Svet Minecraftu môžu hráči celkom meniť.


Herné režimy (gamemode)

V Minecrafte je v súčasnosti päť herných režimov:
Survival (hra o prežitie)
Podstatou tohto režimu je prežitie v hre počas noci (kedy sa objavujú agresívni mobovia). Hráč má „ukazovateľ života“, ktorý zobrazuje množstvo jeho zdravia. Zdravie môže stratiť pádom z veľkej výšky, ak mu ublížia agresívne tvory (mobovia), zhorí v láve či v ohni, napichne sa na kaktus alebo sa utopí vo vode (možností je viac).
Od verzie Beta 1.8 sa objavil aj „ukazovateľ hladu“ (hungerbar). Hráč si ho môže doplniť požitím rôznych druhov potravín, ktoré sa dajú získať v hre. Pred touto zmenou sa jedlom doplňoval život. Pokiaľ je hráč „najedený“, po istom čase sa mu doplní zdravie, ktoré mohol stratiť v minulosti.
Ďalšími znakmi režimu survival sú, že si hráč musí niektoré predmety vyrábať (na rozdiel od creativu) a trvá mu istý čas než rozbije bloky. Ak hráč zomrie, môže sa znovu oživiť a hru začať v tom istom svete, nájde aj veci, ktoré postavil predtým než zomrel, tiež môže nájsť predmety, ktoré mal pri sebe v okamihu smrti, ak sa k nim dostane dostatočne rýchlo a predmety nezobral iný hráč (v hre pre viacerých hráčov (multiplayeri)), prípadne nezhoreli v láve alebo nezmizli (vypadnuté veci po čase miznú).
Creative (tvorivá hra)
creative má hráč oproti survivalu niekoľko výhod: môže lietať, má nekonečno zdrojov (jeho zásoby sa nemíňajú), je nesmrteľný, nemusí jesť, a má k dispozícii príkazy, ktorými môže ovplyvňovať veci, ktoré v iných herných režimoch nemôže (meniť deň/noc, pridávať si zdroje...).
Hardcore (drsná hra)
hardcore má hráč len jeden život – ak zomrie, tak príde o uloženú hru a viac si už nemôže danú mapu zahrať (ak si ju vopred nezálohoval). Hardcore bol predstavený vo verzii 1.9 Beta Pre-Release 2. Vzhľadom na náročnosť tohto herného režimu sa nedoporučuje pre nováčikov.
Adventure (dobrodružná hra)
Tento režim bol špeciálne vyvinutý pre hráčov dobrodružných (tzv. Adventure) máp. V tomto móde hráč nemôže ničiť bloky.

Spectator (pozorovateľ)
Herný mód, ktorý bol pridaný vo verzii 1.8. Je určený na pozorovanie, hráč môže lietať, je neviditeľný a nemôže stavať, ničiť ani zabíjať. Pri stlačení ľavého tlačidla počítačovej myši s pohľadom namiereným na nejakú bytosť sa hráč vtelí do daného tvora a môže okolitý svet sledovať z jeho perspektívy. Vhodný najmä na minihry a štýly hier ako je Ultra Hardcore.

Bloky a predmety (items)

Zdroje v minecrafte sa dajú zaradiť do dvoch kategórií: bloky, ktoré existujú vo svete; a predmety (items), ktoré sú hráčovi priamo k dispozícii (môže ich vlastniť v úložisku - či už svojom inventári, alebo v truhliciach). Každý blok má jemu zodpovedajúci predmet, ktorý sa po rozbití bloku objaví na mieste bloku, hráč môže bloky naspäť položiť kliknutím, ak má danú vec k dispozícii. Predmetov je však viac ako blokov, pretože existujú veci, ktoré nereprezentujú blok, ale majú nejakú funkciu (napríklad krompáč). Každý blok má rozmery 1 × 1 × 1 metrov.

Herný svet

Hranie sa odohráva v mapách, pričom množstvo máp, ktoré môže mať hráč rozohraných, nie je limitované (prakticky iba miestom na disku).

Technické údaje

Vzhľadom na neobmedzenú veľkosť mapy nemôže byť načítaná celá naraz (pretože počítač by to nezvládol). Preto musí byť spôsob, ako vybrať určitú oblasť, ktorá bude aktívna (rast rastlín, pečenie v peciach...) a ktorá sa bude zobrazovať. Toto je vyriešené tým, že mapa je rozdelená do kusov máp (tzv. chunkov) veľkých 16 16 256 metrov), pričom aktívnych je len niekoľko takýchto oblastí okolo hráča, a počet zobrazovaných chunkov smerom od aktuálnej polohy hráča je možné nastaviť. Pomocou produktov tretích strán (módov) je možné, aby niektoré chunky boli neustále aktívne. Výhoda toho je, že v danom chunku bude naďalej "plynúť čas" - všetky procesy čas vyžadujúce (ako rast rastlín či iné) budú prebiehať aj bez prítomnosti hráča. Nevýhodou je spomalenie počítača. Pri rozumnom použití týchto nástrojov je zmena nerozoznateľná.

Dimenzie

V hre sú tri dimenzie:
  • Okolitý svet (Overworld),
  • Peklo (Nether),
  • Koniec (The EndEnder world).
Ďalšie je možné pridať úpravou (tzv. moddingom) Minecraftu rôznymi módmi (napr. Aether mod).

Overworld

Overworld (Okolitý svet) je základná dimenzia, v ktorej sa na začiatku hráč objaví. Existuje od vydania prvého Minecraftu. Na výšku má 256 blokov, má nekonečnú šírku a dĺžku. Pred verziou 1.8.1 Beta to bolo okolo 12 000 000 blokov (ohraničený je tzv. Far Lands). Spodná časť mapy je ohraničená „podložím“ (ktoré je nezničiteľné, s výnimkou creativu a niektorých módov, napr. WorldEdit). Generujú (spawnujú) sa tu takmer všetky druhy tvorov (okrem GhastovZombie Pigmenov a Ender drakov). Je zložený prevažne z kameňa, hliny, štrku, piesku, vody a rúd. Generujú sa tu štruktúry ako podzemné bludiská a kobky (Dungeony), opustené bane, ruiny, pyramídy, hrobky, NPC dedinky a údolia. Tento svet sa delí na ekosystémy (biómy), ktoré sa od seba líšia vzhľadom, veľkosťou, povrchom terénu a materiálmi, ktoré sa v nich vyskytujú. Každý bióm má charakteristickú farbu trávy.

Biómy Overworldu

Forest (les)
Les je charakteristický vysokým počtom dubov (Oak trees), obsahuje aj brezy (Birch). Zriedkavo sa tu vyskytujú vlci. Jeho povrch je zložený z trávy.
Desert (púšť)
Táto oblasť je takmer celá pokrytá pieskom a ojedinelými kaktusmi, ktoré sú spolu s cukrovou trstinou (Sugar Cane) jediné rastliny rastúce na púšti. Na brehoch prípadných riek sa môže vyskytovať aj tráva (Pozn.: toto nie je celkom tak. Pozri technické biómy). V tomto bióme sa nikdy neobjavujú pasívne tvory (moby) s výnimkou osadníka (villagera). Púšť je jedným z dvoch biómov, na ktorých sa môžu generovať NPC dedinky. Okrem nich sa v púšti generujú aj studne (Desert wells) a púštne chrámy (Desert Temples). V noci sa tu generuje veľké množstvo agresívnych tvorov.
Plains (planina)
Planina je bióm bez stromov, ktorý obsahuje veľké množstvo vysokej trávy (Tall Grass) a kvety. Generuje sa tu veľké množstvo kráv (cows) a sliepok (chickens). Je druhýmbiómom, kde sa môžu generovať NPC dedinky a biómom, kde sa objavujú kone (horses).
Swampland (močiar)
Močiar môže byť pokrytý pevninou so stromami (na ktorých rastie vinič), alebo vodou (na ktorej sa vyskytujú lekná). Od verzie 1.4 sa v močiaroch objavuje tvor (mobsliz(Slime), od verzie 1.5 je ich výskyt podmienený fázou mesiaca. Vyskytuje sa tu aj dom čarodejnice (Swamp Hut). Od verzie 1.7 sa tu vyskytujú aj orchidey.
Jungle (džungľa)
Džungľa obsahuje množstvo džungľových stromov (Jungle trees), ktoré sú oproti ostatným stromom väčšie. Na nich sa občas vyskytujú kakaové bôby (Cocoa beans). Zem je takmer úplne pokrytá listami. Občas sa v džungli vygeneruje aj jazierko a džungľový chrám (Jungle Temple).
Cold Taiga (studená tajga)
Bióm pokrytý snehom, rastie tu smrek (Spruce trees). Vyskytujú sa tu vlky.
Taiga (tajga)
Tento bióm nie je pokrytý snehom, rastie tu smrek (Spruce trees) a papraď (Fern).
Mega Taiga (veľká tajga)
Veľmi vzácny bióm, obsahuje nezvyčajne veľké smreky (Spruce trees; kmeň hrubý 2 × 2), podzol, zarastený kameň (Mossy Cobblestone) a papraď (Fern). Oblasť sa vyskytuje od verzie 1.7.
Extreme Hills (hory)
Hory sú zasnežená oblasť s vysokým prevýšením. Zriedkakedy obsahujú stromy. Jediný bióm, kde sa generujú smaragdy (Emeraldy) a skaly s rybenkou (Stone monster eggs).
Mushroom Island (hríbový ostrov)
Veľmi vzácny bióm vyskytujúci sa len na vzdialených ostrovoch v oceáne. Namiesto trávy sa tu na zemi vyskytuje podhubie. V tomto bióme rastú veľké hríby (o veľkosti stromu) a vyskytujú sa tu muchokrávky (Mushroom cows). Negenerujú sa tu agresívne tvory.
Oceán
Obrovská plocha pokrytá vodou. Na dne oceánu je štrk. Vyskytujú sa tu chobotnice (Squids). Od verzie 1.8 sa tu zriedka vygeneruje podvodný chrám (Underwater Temple), v ktorom sa spawnujú strážcovia (Guardians).
Ice Plains (zamrznuté pláne)
Veľké pusté oblasti pokryté snehom. Tento bióm sa vyskytuje od verzie 1.7. Voda sa tu nachádza iba v zamrznutom stave. Stromy sa tu vyskytujú veľmi vzácne.
Ice Plains Spikes (zamrznuté pláne s ostňami)
Jeden z najvzácnejších biómov, je pokrytý „ostňami“ (vežičkami) zo zhusteného ľadu (Compressed ice). Okrem „ostňov“ je pokrytý blokmi snehu (Snow) a obyčajným ľadom (Ice).
Roofed Forest (čierny dubový les)
V tomto bióme sa vyskytujú čierne duby (Dark Oak trees) a (podobne ako v Mushroom Islands) veľké hríby (o veľkosti stromu). Generuje sa tu veľa agresívnych tvorov. V tomto bióme väčšinou nevidno oblohu. Vyskytuje sa od verzie 1.7.
Savanna (savana)
Typickým znakom tohto biómu sú akácie (Acacia trees), ktoré rastú iba tu. Okrem nej je tu veľa trávy (Grass). Táto oblasť sa vyskytuje od verzie 1.7.
Mesa (púšť z ílu)
Veľmi vzácny bióm, celý sa skladá len z farebného ílu (Stained Clay) a červeného piesku (Red Sand). Pod ílom sa nachádza skala. Tento bióm sa vyskytuje od verzie 1.7.
Flower Forest ("les" z kvetov)
Plocha tvorená veľkým množstvom druhov kvetov a menším počtom stromov. Tento bióm sa vyskytuje od verzie 1.7.

Subbiómy (technické biómy)

Technické biómy sú biómy, ktoré sa medzi biómy nezaraďujú, ale pre jednoduchosť tvorby sveta ich program Minecraft sám označuje ako biómy. Sem patria rieky, zamrznuté rieky, pláže, zamrznuté oceány, okraje hôr (Extreme hills) a kopce – hills (Forrest Hills, Desert Hills atď.) Prípadná tráva v púšti je súčasťou biómu Rieka (River), a teda v skutočnosti sa v púšti nenachádza.

Nether

Nether (podsvetie alebo peklo) bol pridaný vo verzii Alpha 1.2.0 (Halloween Update) a podstatne vylepšený v Beta 1.9 (Nether Update). Boli pridané pevnosti (Nether fortress), v ktorých sú spawnery (bloky, ktoré spôsobujú spawn – generovanie – mobov, v tomto prípade ohnivákov (Blazes)). V tejto dimenzii sa nedá spať v posteliach (pokus o to spôsobí explóziu postele). Táto dimenzia sa skladá z netherracku, svietivca (glowstone), lávy, netherbricku, piesku duší (soulsand), kremeňa (nether quartz) a štrku (gravel).

Ender world

Do Ender worldu sa dá dostať iba pomocou Ender portálu, ktorý sa vyskytuje iba v podzemných pevnostiach (Strongholdoch). V Ender worlde sa nachádzajú tvory (mobovia)Endermani a jeden Ender Drak, ktorý je aj konečným bossom hry. The End (iný názov pre Ender world) je vytvorený z Endstonu a obsidiánu. Jediný spôsob, ako sa dostať z Ender worldu, je zabiť Ender draka. Po jeho zabití sa objaví štruktúra pripomínajúca studňu, ktorá vedie do overworldu.

Mobovia

V Minecrafte sú tvory (mobovia), ktoré môžu hráčovi pomôcť alebo ublížiť. Je päť druhov mobov.

Pasívne

Hráč z nich môže získať rôzne suroviny ako napríklad jedlo, tieto moby nikdy nezaútočia na hráča a všetky sa generujú na zemi, až na chobotnicu (Squid), ktorá sa objavuje vo vode. Do tejto skupiny zapadajú: prasa (Pig), zajac (Rabbit), krava (Cow), chobotnica (Squid), hríbová krava (Mooshroom, „muchokrávka“), sliepka (Chicken), ovca (Sheep) a osadník (Villager). Po kliknutí na osadníka pravým tlačidlom myši s ním je možné obchodovať.

Agresívne

Hráča napadnú, ak je v dosahu. Jaskynný pavúk (Cave Spider), Creeper, kostra (Skeleton), pavúk (Spider; na povrchu útočí iba za tmy), Chicken Jockey (malý zombie jazdiaci na sliepke, cez deň nehorí), Spider Jockey (kostra jazdiaca na pavúkovi) a Zombie sa spawnujú v tme. Okrem horeuvedených, do tejto skupiny zapadajú: duch (Ghast), lávová kocka (Magma cube), sliz (Slime), ohnivák (Blaze), čarodejnica (Witch) a strážnik (Guardian; generuje sa v podvodných chrámoch). Patria tu aj dva podobné tvory rybenka (Silverfish) aEndermite (generuje sa pri teleportovaní Endermana).

Neutrálne

Nezaútočia, ak nebudú provokované (poškodené, udreté) Do tejto skupiny zapadajú: prasací zombík (Zombie Pigman), Enderman (zaútočí aj pri pohľade „z očí do brucha“), vlk (Wolf) železný golem (Iron Golem; iba prirodzene generovaný je neutrálny, umelo vytvorený je už pasívny).

Bossovia

Tieto príšery majú zložitejší vzor útoku a pohybu, majú vysoký počet zdravia a objavujú sa po jednom v jednom svete. Do tejto skupiny zapadá: Ender drak (Enderdragon), ktorý sa prirodzene vyskytuje len v End Worlde, a Wither ktorý bol pridaný vo verzii 1.4.2, ktorý sa generuje, len keď hráč zostaví určitú štruktúru.

Krotiteľné

Do tejto skupiny patrí ocelot, vlk (Wolf; ktorý tiež patrí do kategórie neutrálne) a kôň (Horse; pridaný vo verzii 1.6). Proces krotenia u vlka je veľmi jednoduchý (narozdiel od ocelota). Vlkovi sa jednoducho dá kosť a je skrotený (tiež záleží od hladu vlka, niekedy treba obetovať viac kostí). U ocelotov platí postup: držať surovú rybu a nepohnúť sa. Je potrebné počkať, kým prídu, a kliknúť na ocelota bez pohybu kurzora myši, ináč sa ocelot dá na útek. Po úspešnom skrotení sa ocelot náhodne premení na jednu z troch druhov mačiek (čierna, biela, ryšavá). Kôň sa krotí tak, že sa naňho nasadne s prázdnou rukou (pravé tlačidlo), až kým sa neobjavia srdcia. Potom sa dá po stlačení klávesy „E“ osedlať (príp. dať na neho aj brnenie) a jazdiť na ňom.

Modifikácie

Modifikácie, alebo skrátene módy, sú úpravy Minecraftu, ktoré (niekedy aj dosť drasticky) menia, opravujú, pridávajú alebo odstraňujú obsah hry podľa autorovho priania a schopností. Existujú aj celé balíky módov – tzv. modpacky (ako napríklad HexxitTekkit či Čarovný Minecraft), ktoré sú zložené z viacerých módov.

Plugin API

Mojang pracuje na tzv. Plugin API (niekedy aj Modding API), ktoré tvorbu módov (alebo pluginov v multi playeri) uľahčí a zabráni čo najviac konfliktom medzi jednotlivými pluginmi. Bolo plánované minimálne od 5. júla 2010, krátko po tom, ako vyšla Alpha 1.01_01. Pôvodne mal vyjsť už vo verzii 1.3, ale doteraz sa tak nestalo. Zmeny vo verzii 1.7 posunuli Minecraft k Plugin API o dosť bližšie.

1 komentár: